De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Loket

Reisdocumenten

Elke Belg of vreemdeling die in België woont, moet een identiteitskaart hebben. Deze wordt afgegeven door het stads- of gemeentebestuur van zijn woonplaats. Ook voor reisdocumenten - ook wel paspoort of reispas genoemd - kun je er terecht.

Sinds 1 januari 2018 zijn de gemeenten bevoegd voor aanvragen van paspoorten door Belgen die in het buitenland wonen en op doorreis zijn in België en voor reisdocumenten voor staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen.

  • Staatlozen en vluchteling dienen zich aan te melden in de gemeente waar zij wonen (en ingeschreven staan).
  • Belgen die in het buitenland wonen (en ingeschreven staan):
    • indien gewoond in België: laatste gemeente van woonst.
    • indien nooit gewoond in België: Belgische gemeente van geboorte.
    • Indien nooit gewoond en niet geboren in België: gemeente naar vrije keuze.
  • Vreemdelingen: de vraag moet eerst per e-mail worden voorgelegd aan FOD Buitenlandse Zaken.

Wat te doen bij verlies van jouw reisdocument?

Als je jouw reisdocument verliest of het slachtoffer wordt van een diefstal, moet je dit onmiddellijk melden bij een politiedienst naar keuze. Bij je aanvraag voor een nieuw paspoort, moet je steeds het attest van verlies of diefstal van de politiedienst waar je aangifte deed, meebrengen.

Contactgegevens dienst

Federale Diensten Gouverneur
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

fax 011 24 92 42
e-mail federaal@limburg.be

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16 uur.

Alle personeel van deze afdeling

  • Zoek op thema
    Menu inklappen
    Menu uitklappen
  • Zoek op doelgroep (bedrijf / instelling)
    Menu inklappen
    Menu uitklappen
  • Subsidies
    Menu inklappen
    Menu uitklappen
Nuttige links: