Producten

Beleid 2018 - Ludwig Vandenhove

Eén Sterk Sociaal Duurzaam Limburg - Ludwig Vandenhove

Download de toelichting (.pdf).

Tijdens de Novemberzittingen, op 6 november 2017, deed gedeputeerde Ludwig Vandenhove zijn beleid voor 2018 uit de doeken.

Een samenvatting ...

Klimaatadaptatie als belangrijk bijkomend thema

Het provinciebestuur verbreedt zijn klimaatbeleid met het thema klimaatadaptatie, want de klimaatwijziging laat zich ook in Limburg al voelen. We gaan voor een geïntegreerde gebiedsgerichte aanpak. De gemeenten en steden kunnen rekenen op onze hulp bij hun verplichtingen binnen het nieuwe Europese Burgemeestersconvenant. We bieden ondersteuning met onder meer een handleiding, een brochure met voorbeeldprojecten en een klimaatrapport voor elke gemeente.
De campagne "Limburg Renoveert" en de renovatielening DuwolimPlus lopen verder. We focussen bovendien op het sociale aspect van duurzaam bouwen en renoveren met extra aandacht voor energiearmoede en betaalbaarheid.
Meer bossen zijn nodig in Vlaanderen. De vzw Bosgroep Limburg en de Regionale Landschappen zetten dan ook intensief hun opdracht verder om bebossingsprojecten te verwezenlijken.

Nieuw project rond armoede en dierenwelzijn

Onze dierenasielen kunnen blijven rekenen op investeringssubsidies, zodat Limburg over een gebiedsdekkend netwerk beschikt en de asielen een goede dienstverlening kunnen bieden aan de gemeenten. We starten bovendien met een gloednieuw sociaal project rond armoede en dierenwelzijn.

Meer groen op speelplaatsen en schooldomeinen

Alle Limburgse gemeenten ontvangen begin 2018 hun gemeentelijk natuurrapport met cijfers en gegevens over oppervlakten, structuren en aanwezige diersoorten. Voor scholen hebben we een nieuw provinciaal subsidiereglement gemaakt, specifiek om speelplaatsen en schooldomein te vergroenen.
We leggen de eerste steen van het nieuwe bezoekerscentrum van Nieuwenhoven.

Blijvende strijd tegen overstromingen

We blijven streven naar een geïntegreerde gebiedsontwikkeling waarin plaats is voor open onbebouwde ruimte én vrije, onverharde ruimte in de bebouwde omgeving. We zetten verdere stappen in de strijd tegen overstromingen, met onder meer de aanleg van overstromingszones.

Ondersteuning bij GAS-boetes

We ondernemen acties om wooninbraken en fietsdiefstallen tegen te gaan en zetten extra in op veiligheid bij senioren. Vanaf 2018 zal de provincie bovendien een ondersteunende rol krijgen bij de handhaving rond GAS-boetes.

PLOT - Nieuw gebouw

We stemmen het opleidingsaanbod optimaal af op de verwachtingen en behoeften, en starten onder meer met snelle-respons-studiedagen. Het PLOT krijgt in 2018 een nieuwe multifunctionele oefenhal voor praktisch onderwijs op een terrein van tien hectaren.

Contactgegevens dienst

Deputatie
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

e-mail deputatie@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9.00 tot 12.00 u. en van 12.30 tot 16.30 u.

Alle personeel van deze afdeling

• Zoek op thema
    Menu inklappen